Friday, 3 November 2017

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL (SESI 4)

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL ( SESI 4)

Artikel ini ialah rentetan kepada sesi-sesi sebelum ini. Insyaallah kita akan huraikan lagi dengan penuh kebenaran.

1. KENAPA ISLAM MELAWAN TEORI EVOLUSI CHARLES DARWIN?
★ Jawapan muda bagi soalan ini ialah kami mengiktiraf kebenaran Al-Quran. Di dalam Quran menyebutkan tentang penciptaan Adam daripada tanah. Membuktikan manusia pertama ialah daripada tanah iaitu Adam.

Bertentangan dengan teori yang mengatakan manusia pertama ialah beruk. Jika benar manusia ini berevolusi, maka buktikanlah, apa kah ciri-ciri evolusi fizikal manusia pada masa hadapan? Sedangkan peradaban manusia wujud sudah sekian lama, kenapa tidak ada beza fizikal ketara daripada manusia zaman Madyan dengan zaman moden ini? Sepatutnya waktu yang sudah berjuta tahun telah cukup untuk merevolusikan manusia lagi.


2. KENAPA LELAKI MUSLIM BOLEH KAHWIN 4?
★ Bersesuaian dengan bilangan wanita yang lebih ramai dari lelaki. Mengikut pembancian kebanyakan negara juga menyatakan bahawa wanita mereka lebih ramai dari lelaki

Jika wanita lebih ramai, maka kuota perkahwinannya tidak cukup. Maka diberikan mereka untuk berkahwin dengan lelaki yang juga sudah berkahwin.

Hal ini merupakan hal yang mulia kerana lelaki akan bertanggungjawab keatas wanita yang dikahwini. Segala makan, minum, pakaian dan perlindungan akan diberikan oleh lelaki tersebut. Berbeza dengan budaya kebanyakan orang di barat yang mana mempunyai perempuan simpanan. Juga di sesetengah negara memberi permit kepada kegiatan pelacuran. Ini sekaligus memperendahkan martabat wanita kerana tidak diketemukan kaedah yang baik dalam menanggani isu kekurangan kuota untuk berkahwin.


3. NABI KAWIN LEBIH DARI 4, TETAPI KENAPA UMATNYA BOLEH 4 SAHAJA? bukti bahawa nabi gila seks?
★Nabi ada hukum-hukum tersendiri dalam sesetengah hal. Misalnya keturunan Nabi Muhammad SAW tidak boleh menerima zakat. Malah Rasulullah SAW sendiri tidak menerima sedekah. Hal ini hanya khas kepada baginda Rasulullah SAW.

Hikmah kepada perkahwinan Rasulullah SAW yang ramai ialah, ramai golongan wanita yang akan menjadi perawi hadis nabi. Jika Ummul Mukminin Aisyah R.A tidak pernah mendengar sesuatu hadis, mungkin juga Ummul Mukminin Saudah akan mendengarnya. Atau mungkin juga ummul mukminin yang lain boleh mendengarnya.


4. JIKA NABI KAHWIN LEBIH 4, MAKA SUNNAH LA KAHWIN LEBIH 4?
★ Tidak. Kerana hukum tersebut hanya untuk Rasulullah SAW sahaja.


5. KENAPA PERLU BERPUASA PADA BULAN RAMADHAN? kebulur lah nanti ramai yang mati.
★ Islam mensyariatkan untuk berpuasa pada bulan itu atas dasar kemampuan sahaja. Jika seseorang itu sakit atau mengandung, maka dibolehkan bagi mereka untuk tidak berpuasa pada waktu itu. Begitu juga kepada mereka tidak sakit, tetapi penat kerana mungkin perjalanan yang jauh maka dibenarkan juga untuk tidak berpuasa pada waktu itu. Hukum berpuasa tidak sekali-kali memudaratkan umatnya.


6. KENAPA PERLU BAYAR ZAKAT? AKHIRNYA ZAKAT KE MANA? kenapa islam tidak pun kaya?
★Zakat ialah duit pencairan di mana zakat itu akan dibahagikan kepada mereka yang tidak mampu. Samada kepada fakir miskin, ibu tunggal atau sesiapa sahaja yang memerlukan (golongan asnaf).

Ini merupakan langkah yang baik dalam menanggani isu kemiskinan. Namun ia berbalik kepada yang memegang amanah zakat samada mereka amanah atau tidak dalam menjalankan tugas.

Kenapa Islam tidak pun kaya bukan lah terletak kepada taraf zakat. Zakat hanya memenuhi keperluan sehari-hari dan bukannya untuk kegunaan menyimpan aset harta dan sebagainya.

Di negara Islam seperti Arab Saudi, Bahrain, Qatar, dan UAE, rakyat mereka ramai yang kaya dan berharta. Negara-negara ini juga menjalankan sistem zakat membuktikan bahawa sistem ini tidaklah merendahkan ekonomi rakyat mereka. Terutamanya di Arab Saudi dan UAE yang banyak mengamalkan pelaburan emas di mana mereka perlu membayar Zakat emas. Itu pun tidak lah sekali-kali mengurangkan kekayaan mereka.


7. KENAPA PERLU ORANG KAFIR MEMBAYAR JIZYAH? seperti samseng meminta duit perlindungan daripada penduduk.
★Jizyah ialah persetujuan orang bukan Islam kepada kerajaan Islam yg mereka duduki. Bagi mereka yang membayar jizyah, maka kerajaan perlu menjaga hak-hak agama mereka, keselamatan mereka dan perlindungan mereka. Jika mereka tidak membayar jizyah, maka mereka perlulah dihalau dari kerajaan tersebut.

Ini lah gaya Islam dalam menjaga kesejahteraan agama lain. Mereka yang taat pada undang-undang Islam akan turut dijaga dan dilindungi sepertimana Islam yang lainnya. Hakikatnya duit itu bukan lah duit perlindungan sebagaimana samseng di sesetengah kawasan kota.

Ia merupakan tanda bahawa mereka taat kepada kerajaan Islam. Maka cukuplah bagi Muslim membayar zakat dan yang kafir pula membayar jizyah. Bayaran jizyah hanya diambil setahun sekali berbeza dengan cukai-cukai lain negara (yang bukan asas dari Islam) perlu dibayar setiap bulan atau setiap kali LHDN memintanya.

Wallahualam

Kredit to:~ Ibnu Tuzah ~
-Telegram Channel:  http://bit.ly/28ZmJcp
- Facebook:  https://www.facebook.com/revolusimelayubaru/
 http://revolusimelayubaru.blogspot.my/?m=1

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL (SESI 3 )

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL ( SESI 3 )

Maka mereka masih mempersoalkan hal-hal Islam. Mereka cuba menjadikan Islam sesuai dengan pemikiran mereka. Satu demi satu soalan maut mereka cuba berikan kepada kita dengan harapan, umat Islam akan keliru dan akan kurang keyakiyan terhadap Islam. Oleh itu, RMB akan merungkai dari semasa ke semasa kekeliruan yang mereka campakkan pada kita.

1. KENAPA TIDAK ADA KESAMARATAAN DALAM ISLAM? Equality.. Jika saya dapat RM10, awak pun dapatlah RM10.
★ Percaya atau tidak, kesamarataan itu bukanlah semestinya adil. Mungkin dalam sesetengah hal asas, samarata itu adil. Tapi sebenarnya samarata tidak lah membawa makna adil.

Sesetengah negara yang memberikan gaji doktor dan gaji buruh dengan kadar yang sama sepertimana negara-negara bawakan komunis. Adakah adil seorang doktor yang belajar hempas pulas untuk mendapatkan sijil mereka apabila bekerja hanya mendapat gaji kadar buruh?

Apabila kita melihat ada seorang dewasa dengan seorang kanak-kanak sedang cuba menjengah tembok. Lalu kita berikan mereka kotak untuk dipijak supaya bisa melepasi tembok tersebut. Sudah tentulah kita berikan kotak yang lebih untuk anak tersebut kerana anak tersebut agak rendah berbanding dewasa yang baginya satu kotak juga sudab cukup.

Ini hanyalah kaedah-kaedah mudah bagi memahami bahawa kesamarataan itu tidak semestinya adil.


2. KENAPA NABI BERKAHWIN DENGAN YANG BAWAH UMUR? bukan kah ini pedofelia?
★ Dalam Islam, hal perkahwinan tidaklah terikat dengan umur tertentu. Oleh itu perkahwinan itu sah disisi Islam. Sebab itu akad adalah salah satu perkara yang Islam larang untuk dibuat gurauan.

Adapun Rasulullah berkahwin ketika itu, tidaklah Rasulullah duduk serumah isterinya sehinggalah isterinya itu cukup umurnya (baligh). Maka tidaklah layak Rasulullah digelar pedofelia.

Anak-anak Muslim sememangnya matang pada umur balighnya. Berbeza dengan barat yang menganggap matang itu pada paras umur 18.


3. PAKAI TUDUNG TAK SEMESTINYA BAIK. KALAU PAKAI TUDUNG TP JAHAT BUAT APA? MUNAFIK JE. sebab saya ni tak baik, maka saya tak perlu pakai tudung.
★Memakai tudung ialah kewajiban. Ia bukanlah kayu ukur untuk amalan atau kebaikan seseorang. Tidak dapat dinafikan, ada sahaja mereka yang memakai tudung itu mempunyai sifat yang kurang baik.

Namun, Muslimah memakai tudung adalah kerana perintah tuhannya, bukannya kerana mahu dilihat orang. Kadang-kala  muslimah culas tersilap langkah dalam kehidupan, namun itu bukanlah tiket bagi muslimah untuk membuka kerudung yang saban hari memelihara harga dirinya.

Walaupun seseorang merasakan buruknya akhlaknya. Seburuk mana pun akhlak yang mereka sangka pada diri mereka, sekurang-kurangnya janganlah meninggalkan kewajiban perintah tuhan pada hambaNya. Ada sahaja mereka yang sering mengecam wanita dengan penuh mentah pemikirannya dengan berkata "Kalau buat perangai macam tu baik tak payah pakai tudung!" sedangkan setiap sifat mereka bukannya dikawal oleh tudung itu.

Memang tudung bukan tanda mereka lebih baik. Namun Muslimah memakai tudung adalah kerana dia ingin menjadi yang terbaik untuk dirinya. Bukan untuk orang lain.


4. NABI IBRAHIM TIDAK SAYANG KELUARGANYA! kerana meninggalkan Nabi Ismail dan Hajar di gurun panas dan cuba menyembelih Nabi Ismail.
★Nauzubillah min zalik, semoga kita tidak terikut dengan tohmahan ini. Mereka mempersoalkan kasih sayang ayah pada keluarganya kerana logik akal mengatakan ayah yang baik tidak akan menyembelih anaknya dan meninggalkan isterinya.

Sebagai Muslim, sememangnya kita menyayangi Allah SWT lebih dari yang lain. Hata ibu, isteri dan anak kita sendiri. Ibrahim A.S ialah seorang soleh pada masa itu, layaklah Allah SWT menguji keimanan dan ketaatannya walaupun Dia tidak perlu uji pun sudah tahu taraf keimanan dan ketaatan Ibrahim A.S. Ujian itu adalah untuk orang yang terakan datang (kita) mengambil iktibar dan tauladan. Yang mana hal ini mengajar kita untuk sentiasa berserah diri kepada Allah SWT dan tidak meragukan apa-apa perintahNya.

Adapun begitu, Allah SWT tidak pernah menyuruh mana-mana dari umat Muhammad SAW untuk meninggalkan anak dan isteri di padang pasir. Malah tidak pernah disuruh mana-mana orang lain menyembelih anaknya.

Kisah Nabi Ibrahim A.S ialah bukti kesolehannya dan Allah SWT mengganjarkan kesolehan Nabi Ibrahim itu dengan zuriat yang mulia. Daripada sulbinya, lahir Nabi Ismail A.S. dan dari sulbinya juga lahirnya Rasulullah SAW.


5. NABI ISMAIL ANAK LUAR NIKAH!
★Tuduhan ini ialah tuduhan melampau daripada mereka yang buta sirah. Sirah menjelaskan bahawa Nabi Ismail ialah anak kepada Nabi Ibrahim dengan Siti Hajar. Anak yang sah. Hal ini kerana Nabi Ibrahim A.S menunggu lama untuk mendapatkan zuriatnya. 

Kemudian baginda berdoa,
Surah As-Saaffat, ayat  100:
رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ

" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!"

Hal ini membuktikan bahawa baginda telah pun berkahwin dengan Hajar. Mendoakan anak itu membuktikan bahawa memang Allah mengurniakan pada baginda anak yang soleh iaitu Nabi Ismail A.S.

Surah As-Saaffat, ayat 101:
فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ

Lalu Kami berikan kepadanya berita yang mengembirakan, bahawa ia akan beroleh seorang anak yang penyabar.


6. APA SALAHNYA KITA MENYAMBUT HARI JADI NABI ISA? gabungkan la perayaan krismas menjadi perayaan Kristian dengan Muslim bersama.
★ Pertamanya perlu diingatkan bahawa menyambut hari jadi mana-mana nabi dan rasul bukanlah ajaran daripada Islam.

Surah Al-Kafirun, ayat 6:
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ

"Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".

Ayat diatas membuktikan bahawa tidak boleh digabungkan hari raya kita dengan hari raya mereka.

Islam hanya menyambut dua hari raya tahunan iaitu Aidilfitri dan Aidiladha. Juga ada ulama yang mengklafikasikan Jumaat sebagai hari raya mingguan.

Maka hari selain daripada hari-hari yang dinyatakan di atas, bukanlah perayaan bagi umat Islam. Samada Krismas mahupun Maulid, kedua-duanya bukan lah asal daripada AlQuran dan AsSunnah.

Malah, Muslim tidak menganggap krismas sebagai hari lahir Nabi Isa A.S. Hal ini kerana Muslim mempercayai kisah  bahawa Maryam sarat mengandungkan Isa dalam keadaan penat dan lapar. Lalu Allah meminta Maryam menggoncangkan sebatang pokok tamar untuk menjatuhkan buahnya untuk dimakan.

Jika Krismas ialah musim salji, maka mustahil sejarah diatas boleh berlaku kerana tamar tidak berbuah dikala salji. Oleh itu Islam tidak menyamput Krismas walaupun kami juga menyayangi Nabi Isa A.S.


7. KENAPA ISLAM TAKSUB DENGAN ARAB? ketara sangat Islam tu asik-asik jadikan Arab keutamaan. Al-Quran pun Bahasa Arab. Haji pn pergi Arab. Muhammad pun turun kepada orang Arab.
★ Arab merupakan kaum yang ada bidang kemajuaannya sendiri. Sejarah membuktikan kemegahan tamadun manusia kebanyakannya ialah dikawasan timur tengah, utara afrika, mediteranian dan timur asia.

Maka Allah SWT menurunkan nabi dan rasul kepada bangsa-bangsa yang bertamadun ini. Misalnya Aad, Tsamud, Sadom, Madyan, Parsi, Bani Israel dan juga Arab.

Kita mengetahui nabi dan rasul paling banyak diturunkan kepada Bani Israel. Kemudian Allah SWT memilih bangsa Arab (geopolitik yang sangat hampir dengan Israel) mungkin kerana hikmah yang besar.

Antaranya ialah Arab lebih dominan. Juga sifat perpecahan Arab yang sangat tinggi. Juga mungkin kerana penyelewengan terhadap agama Ibrahim dan Ismail yg lebih parah berbanding penyelewengan agama Musa.

Kerana agama Musa diseleweng tetapi mereka masih mengiktiraf Allah sebagai tuhan. Tetapi agama Ibrahim diseleweng sehingga dicipta banyak berhala dan memuja nenek moyang. Maka lebih parah kekuratannya kepada Bangsa Arab.

Al-Quran diturunkan dalam Bahasa Arab kerana Nabi Muhammad iala orang Arab. Maka mudah bagi baginda faham dan mudah bagi masyarakat arab/bani israel faham. Kerana Bahasa Arab pada ketika itu diguna juga oleh orang Israel. Malah Bahasa Arab juga sehingga kini, sangat luas penggunaannya. Salah satu dari bahasa antarabangsa. Maka ramailah yang boleh memahami Al-Quran dengan bahasa yang rapat dengat masyarakat itu.

Islam memilih Kaabah ialah sinonim dengan agama Ibrahim A.S. Yahudi dan Kristian mempercayai agama bawakan Ibrahim A.S. Apabila Islam hadir, mengembalikan kiblat ke Kaabah maka ini ialah bukti bahawa Islam ialah agama yang benar rentetan daripada perutusan Ibrahim A.S. Kerana Ibrahim dengan Kaabah ialah sangat sinonim.

Oleh sebab itu, Bangsa Arab memainkan tugas penting dalam agama ini kerana Al-Quran di dalam bahasa mereka. Maka mereka lah yang lebih utama untuk memeliharanya. Kaabah juga terletak di tanah mereka, maka mereka lah yang lebih utama menjaganya.

Namun dari segi darjat di sisi Allah, maka yang beriman dan beramal soleh tetap menjadi keutamaan tanpa mengira ras, dialek, rupa, pangkat dan kekayaan. Arab yang derhaka akan ke neraka jua (Abu Lahab) dan Melayu (ajam) yang soleh insyaallah syurga lah tempatnya. Wallahualam


kredit to:
~ Ibnu Tuzah ~
-Telegram Channel:  http://bit.ly/28ZmJcp
- Facebook:  https://www.facebook.com/revolusimelayubaru/
 http://revolusimelayubaru.blogspot.my/?m=1

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL (SESI 2)

MENJAWAB PERSOALAN ISLAM LIBERAL ( SESI 2)
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1. HUDUD IALAH HUKUM KEJAM
nanti ramai orang kita yg tiada tangan.

★ Hudud sebenarnya bukan lah hukum kejam kerana hukuman yang ditetapkan ialah setimpal dengan jenayah yang mereka lakukan. Misalnya, bagi mereka yang mencuri maka hukumannya ialah dipotong tangan tersebut.

Namun, syarat untuk memotong tangan pencuri itu sangat ketat. Misal, pencuri yang dipotong tangan hanyalah yang melibatkan nilai kecurian yang tinggi. Jika barang yang dicuri itu tidak dijaga (misalnya kereta yang dibiarkan kunci kereta di dalamnya),  maka pencuri tidak boleh dikerat tangannya. Dan berberapa lagi syarat lain untuk memotong tangan. Membuktikan, Islam memberikan budi bicara kepada pesalah.

Hukum sebat yang dibuat dalam hudud bukanlah hukum sebat yg sama dilakukan di institusi algojo hari ini. Tular di media sosial video seorang pesalah yang disebat hingga terbelah punggungnya. Hudud tidak lah sebat sekuat itu. Hudud hanya disebat dengan pelepah kurma atau kelapa dan tidak dibogelkan pesalah tersebut. Namun, hukuman akan dibuat ditempat awam sebagai pengajaran kepada pesalah dan penonton. Ini ialah kaedah yang sebenarnya kurang menyiksa fizikal tetapi menyiksa maruah seseorang pesalah kerana dibuka kesalahannya di tempat umum.

Hukum rejam kepada pelaku zina yang sudah berkahwin ialah sesuai dengan jenayahnya. Hal ini kerana mereka telah merosakkan jalur keturunan mereka sendiri dan seterusnya berkait dengan sistem perwarisan, sistem wali, sitem zakat (yg melibatkan ahlul bait) dan sistem2 lainnya. Oleh itu, mereka yang telah merosakkan jalur keturunan, setimpal lah dengan merejamnya. Pesalah masih diberi peluang untuk bertaubat sebelum hukuman dan jika zina itu terjadinya anak, maka hukuman akan dibuat selepas lahirnya anak itu. Bagaimana orang yang merosakkan jalur keturunan hanya didenda dengan bayar sebilangan wang sahaja? Jika penzina itu kaya, dia tidak akan hiraukan denda tersebut dan berzina lagi.


2. NABI TIDAK CUKUR JANGGUT KERANA ZAMAN NABI TIADA 'GILLETE'.
kalau ada mesti dah cukur.


خالفوا المشركين: وفروا اللحى، وأحفوا الشوارب
★“Hendaklah kamu berbeza dengan orang-orang Musyrikin kerana itu biarkanlah janggut dan buanglah misai” (HR Imam Bukhari)

Hadis ini membuktikan sunnah membela janggut bukan kerana tiada gillete (Gillete ialah jenama pencukur). Zaman Rasulullah SAW sudah tentu ada kaedah lain untuk mencukur kerana Rasulullah SAW membuang misai baginda. Boleh sahaja nabi guna kaedah mencukur yg sama pada janggut baginda tetapi baginda tidak berbuat demikian. Bukti, membela janggut ialah sunnah. Malah menjadi sunnah mencukur bulu kemaluan dan mencukur kepala ketika haji membuktikan zaman dahulu ada kaedah lain untuk mencukur. Tetapi tetap, Rasulullah SAW tidak membuang janggut.


3. KENAPA PEREMPUAN KENA PAKAI TUDUNG DAN KENAPA TAK BOLEH PEGANG YG TAK MAHRAM?
malah sesetengah negara dah macam ninja perempuannya. Kan sama2 manusia, jijik ke lain jantina?

★Jawapan mudah bagi soalan ini ialah kerana menjaga maruah wanita. Sejarah membuktikan bahawa wanita sering menjadi hamba nafsu bagi  kerajaan-kerajaan dunia.

Islam ajarkan garis batas antara lelaki dan perempuan supaya wanita Islam terjaga maruah mereka. Wanita hanya boleh bersentuhan kulit dengan mahram mereka yg terdiri daripada keluarga seperti ayah kandung, datuk kandung dan seumpama dengannya. Kerana ayah tidak akan memakan anaknya (fitrahnya begitu). Jika lelaki lain, pastilah wanita itu akan ditiduri sepertimana slogan barat "Friend For Benefit" dan "Sex But No Love". Tidak termasuk kempen filem barat yang mana wanita 18 tahun yang belum ditiduri oleh lelaki dianggap mentah dan aib. Islam hadir, mengajarkan 'ikhtilat' dalam pergaulan sekaligus membendung gejala seks bebas dalam masyarakat.

Aurat ialah salah satu kaedah dlm menjaga maruah. Barat percaya bahawa manusia asalnya bogel. Kemudian mula menutup kemaluan dengan daun, kemudian memakai baju, seluar mengikut aturan zaman.Drpd logik barat ini, semakin moden zaman, pakaian manusia semakin sopan (tertutup).  Maka menutup aurat sebenarnya menepati krateria moden ala barat.

Aurat sebenarnya menjaga kehormatan wanita. Apabila seorang wanita yang mendedahkan dada mereka berjalan di kaki lima, dengan seorang wanita menutup aurat mengikut syarak berjalan di kaki lima yang sama, siapakah yang lebih menarik perhatian lelaki? Pembaca tahu jawapannya.

Mungkin ada yang protes kerana mereka bukannya hendak memakai pakian mencolok mata, cuma mahu membuka tudung sahaja. Adakah rambutnya mampu menarik perhatian lelaki? Jawapannya, ya. Buktinya, apabila lekaki ditanya "Apa yang awak suka tentang teman wanita awak?" dan ada mereka menjawab "rambutnya yang cantik".


4. KENAPA TIDAK BOLEH BERSETUBUH DENGAN ANAK SENDIRI?
saya yang tanam, kenapa tak boleh rasa buahnya?

★Nauzubillah minzalik, ada bapa yang tidak bertanggungjawab seperti ini. Bagaimana tergamak seorang ayah berlaku sumbang kepada anaknya. Hukum di dalam Islam dalam hal ini jelas haram.

Jika seorang ayah mendapat zuriat hasil sumbang dengan anaknya, apakah zuriat itu dikira anaknya atau cucunya?? Maka ini juga dikira sebagai perosak sana keturunan dan ayahnya boleh dihukum rejam. Jika anaknya sudah berkahwin dan rela kepada ayahnya, maka anak juga boleh dihukum rejam.

Merosakkan institusi keturunan ialah satu jenayah yang sangat berat. Bayangkan jika seluruh masyarakat bangsa itu melakukan hal sumbang ini,  keluarga dlm bangsa itu sendiri bercelaru. Lebih-lebih lagi dalam memperkenalkan ahli keluarga kepada orang lain. Bangsa itu pula akan dipandang hina kerana perbuatan terkutuk itu.

Amati carta di bawah

 Ayah + Ibu = Kakak , Abang
Ayah + Kakak = (X)

Maka X itu siapa?
X ialah (cucu + anak ayah), (cucu + anak tiri ibu) ,  (anak + adik kakak) , ( adik + anak buah abang).

Lihat sendiri kecelaruan dalam keluarga ini. Adakah wajar kita biarkan alasan " Saya tanam apa salah saya merasa" ini?


5. KENAPA LELAKI LEBIH UTAMA SEBAGAI KETUA?
adakah Islam menganggap wanita ini hina?

★Islam tidak menghina wanita. Islam mengangkat ketokohan Khadijah Binti Khuwailid, Aisyah Binti Abu Bakar, Fatimah Binti Rasulullah SAW, Mariam Binti Imran, Sumayyah Binti Khuyyat dan ramai lagi wanita lainnya.

Hanyasanya fitrah lelaki ialah lebih kuat dari wanita. Kita tidak boleh sangkal fakta ini. Buktinya ada di dalam kehidupan sehari.

Bilangan wanita lebih ramai dari lelaki di dunia ini, namun dalam institusi yang lasak, lelaki ialah dominan. Misalnya bidang kejuruteraan, pembinaan, ketenteraan, bomba dan bidang lainnya, didominasi oleh lelaki. Malah tokoh2 general dan laksmana perang ramainya daripada lelaki. Bukti, bahawa fitrah lelaki lebih kuat fizikal daripada wanita. Oleh itu, lelaki ditugaskan menjadi pelindung dan memimpin dalam rumah tangga. Mencari nafkah dan mengajarkan ilmu ialah tanggungjawab suami dan bapa.

Tidak dinafikan ada juga wanita di dalam  kerja lelaki seperti Laksmana Hang Li Po, namun tetap tidak mengubah fitrah bahawa lelaki ialah lebih kuat fizikal dari wanita.

Maka pemimpin ialah yang melindungi, sesuai dengan fitrahnya lelaki lah yg diutamakan menjadi pemimpin.

6. KENAPA ISTERI TIDAK BOLEH KUASA TALAK?
kadang kala suami tak mahu lepaskan isteri walaupun tak bayar nafkah. Isteri terperangkap dengan zalimnya suami. Sepatutnya Wanita juga berhak kuasa talak kerana suami pun bukan betul sangat.

★ Talak ialah isu penting dalam rumah tangga. Ia melibatkan jangka sesuatu hubungan yang telah terbina. Oleh itu, yang layak menentukan jangka ini ialah ketua rumah tangga itu sendiri. Oleh itu, suami lah yang mempunyai kuasa talak kerana dia ketua.

Namun Islam tidak zalim dan tahu bahawa tidak semua suami itu bertanggungjawab. Oleh itu, pihak wanita boleh membuat tuntutan cerai Fasakh dengan alasan yang cukup. Kemudian hakim akan menceraikan rumah tangga tersebut.

Namun hal ini perlukan alasan dn bukti yg cukup. Mungkin suami sudah tidak memberi nafkah, atau suami mendera fizikal dan mentalnya.

Maka ini membuktikan Islam memberikan budi bicara dlm segala hal.


7. KENAPA WANITA TIDAK BOLEH MENJADI IMAM?
kenapa perempuan tidak boleh di saf depan?

★ Halnya yang pertama, kerana Islam melarangnya. Kemudian, kerana tuntutan lelaki menjadi pemimpin.

Seterusnya, untuk menjaga kehormatan wanita. Bayangkan jika lelaki solat dan ada wanita sedang mononggeng (rukuk, sujud) dihadapannya , apakah dalam kepala lelaki tersebut? Mungkin bagi sesetengah lelaki yg kuat imannya, hal itu tidak mengapa, tetapi hal demikian pasti menggugat nafsu sebahagian besar lelaki. Oleh itu, tidak sesuai wanita dihadapan. Selain itu, imam memerlukan suara yang lantang dan jelas agar didengari para makmum. Terutamanya apabila berlaku kerosakan pembesar suara, maka suara lantang imam lah yg sepatutnya memainkan peranan.

Juga kepada wanita yang gemar memakai telekung (mukana) ketika solat, memudahkan lagi mereka menukar telekung di bahagian belakang saf tanpa ditoleh oleh jemaah lelaki.Wallahualam

Kredit to:
________________________________
️~ Ibnu Tuzah ~
-Telegram Channel:  http://bit.ly/28ZmJcp
- Facebook:  https://www.facebook.com/revolusimelayubaru/ http://revolusimelayubaru.blogspot.my/?m=1

MENJAWAB SOALAN PEMIKIRAN LIBERAL (SESI 1)

MENJAWAB SOALAN PEMIKIRAN LIBERAL (SESI 1)

1. ADAKAH AL-QURAN BENAR DARI ALLAH SWT?
sedangkan ia diturunkan 1400 yg lalu. Mustahil untuk ia betul 100% kerana yang menurunkan itu manusia. Malah nabi ialah nabi yang tidak tahu membaca.

★ Al-Quran pada asalnya tidak dikitabkan tetapi di hafal oleh para sahabat. Sahabat Rasulullah SAW akan menyampaikan pada sahabat yg lain jika ada ayat Al-Quran yg tidak sampai pada mereka. Maka Al-Quran itu bukan disampaikan oleh seorang sahaja.  Ia merupakan jalur sanad yang panjang dengan para penghafalnya yang ramai. Jika ada yang cuba mengubah isi Al-Quran, para penghafal yang lain akan tahu dan akan menjaga ketulenan Al-Quran. Sehingga kini, penghafal Al-Quran bertebaran di serata dunia.

Kesahihannya semakin terbukti setelah isi2 di dalam Al-Quran itu tidak pernah berlawanan dengan realiti. Banyak penemuan2 sains yang akhirnya bertepatan dengan isi Al-Quran seperti wujudnya zarah, featus, embrio, bumi mengelilingi matahari dan banyak lagi. Al-Quran menyatakan kesemua fakta sains ini sebelum para sarjana  menjumpainya lagi.


2. BENARKAH ALLAH SWT ITU WUJUD?
Jika wujud, mana buktinya? Sedangkan kita tidak nampak.

★Al-Quran ialah bukti bahawa Allah SWT itu wujud. Hal ini kerana Al-Quran mampu merungkaikan sains yang manusia lambat rungkaikan. Membuktikan, ia benar datang dari Allah SWT.

Bagaimana seorang manusia boleh menulis secara teliti tentang bumi dan alam tanpa sebarang kajian? Al-Quran bukanlah penulisan manusia tetapi ia merupakan firman Allah SWT. Layak lah bagi Nya untuk mengetahui segalanya tentang bumi dan alam kerana Dia lah pencipta bumi dan langit. Segala kejadian alam yang terungkai di dalam Al-Quran adalah kerana Allah SWT sememangnya pencipta alam semesta.

Mana-mana saintis pun tidak akan mampu menulis kajian sains dengan  tepat tanpa mengkajinya.

Maka Allah SWT wujud dengan bukti bahawa Al-Quran itu benar. Namun manusia tetap tidak boleh melihat Allah SWT kerana ia merupakan hal keimanan. Orang yang beriman akan beriman walaupun tidak mampu melihat tuhan. Bagaimana seorang Muslim mampu yakin dengan kewujudan tuhan tanpa melihat tuhan? Itu lah yang dipanggil iman.


3. BAGAIMANA ALLAH TIDAK ADA PERMULAAN DAN TIDAK ADA AKHIR?
sedangkan kita semua yg ada di muka bumi ini ada awal dan akhirnya.

★Awal dan akhir ialah berkaitan dengan 'waktu'. Segala apa yg ada di alam ini ialah ciptaan Allah SWT termasuk lah waktu. Waktu ialah ciptaan Allah yg sgt unik kerana ia tidak mampu dilihat, dipegang tetapi kita tahu, waktu itu wujud.

Maka Allah SWT pencipta masa, tidak akan termasuk di dalam zon waktu. Maksudnya, Allah SWT tidak terikat dengan waktu. Manusia mampu merasai lahir, mumayiz, baligh, kawin, beranak, bercucu, sakit tua, mati. Manusia mampu merasakan cepat dan lambat.Tetapi Allah SWT tidak terikat dengan waktu-waktu itu. Oleh itu, Allah SWT tidak dilahirkan, tidak melahirkan dan tidak mati.

Macam mana boleh tidak terikat dengan waktu? Manusia tidak akan mampu memikirkan bagaimana rasanya jika tidak terikat dengan waktu kerana ia diluar batasan akal fikiran manusia. Sama juga sebagaimana manusia tidak mampu membayangkan keindahan syurga dan keseksaan neraka yang sebenar. Apa yang paling indah mampu kita bayangkan, syurga akan jadi berlipat kali ganda lebih indah dari itu. Seseksa mana kita bayangkn, neraka akan jadi lebih dahsyat dari itu.


4. KENAPA WANITA ISLAM TIDAK BOLEH SETARAF DENGAN LELAKI?
sedangkan sama2 manusia. Kenapa sampai lelaki je bagi nafkah? Kenapa lelaki aurat sikit tp perempuan aurat bnyk?

★Di dalam Islam, lelaki dan wanita mempunya kelebihan tersendiri. Ada hal yang sesuai untuk lelaki dan ada hal yang sesuai untuk wanita. Ini ialah fitrah manusia.

Perlu diterima hakikat bahawa lelaki sememangnya lebih kuat daripada wanita. Jika berlaku pergaduhan gusti di antara lelaki dan wanita, fitrahnya kita dapat mengatakan bahawa lelaki itu akan menang. Itu ialah fitrah. Oleh sebab itu jarang sekali kita mendengar kes ragut yang melibatkan beg selempang lelaki tetapi banyak sekali kes ragut melibatkan beg tangan wanita. Sedangk
an kedua-dua beg mempunyai isi yang bernilai kedua-duanya disangkutkan di sebelah bahu.

Begitu juga fitrahnya dalam aktiviti lasak. Bilangan wanita di dunia ini sebenarnya ialah lebih ramai daripada lelaki. Tetapi dalam ketenteraan, lelaki ialah dominan. Dalam kejuruteraan, lelaki juga dominan. Hal ini membuktikan lelaki lebih kuat fizikal berbanding wanita.

Oleh sebab fitrah ini, Islam meletakkan lelaki sebagai pelindung wanita. Suami harus menjaga isteri2 dan anak2 mereka. Jika ayahnya  meninggal, nafkah bukan jatuh pada ibu tetapi jatuh datuknya. Malah si ibu dinasihati untuk berkahwin lagi.

Adakah ini membawa makna wanita lemah dan hina di dalam Islam? Tidak!

Wanita ialah pemberi semangat kepada suami mereka. Itu merupakan peranan moral yg sgt penting di dalam jiwa fitrah ini. Islam menjaga kehormatan wanita dengan menetapkan setiap anak mesti menyayangi dan mentaati ibu mereka tiga kali lebih awal daripada ayah.

Wanita wajib menutup aurat yang lebih banyak drpd lelaki untuk menjaga kehormatan maruah mereka. Itu juga ialah fitrah. Adakah perempuan berjalan separa bogel di tengah pekan akan disanjung oleh masyarakat? Fitrah mengatakan wanita yang memakai baju dengan sopan itu lebih bemaruah daripada yg separa bogel.


5. KENAPA PERLU IKUT SANGAT DENGAN ISLAM?
sukati la nak ikut apa. Kubur masing2. Pakai tudung tu kan pilihan. Nak pakai kan bagus, tk pakai tu dah pilihan dia.

★Ini ialah hal akidah di mana Islam wajib mentaati perintah Allah SWT. Malah semua agama juga dituntut mentaati perintah tuhan mereka. Maka apa sahaja yg diperintahkan oleh Allah SWT ialah wajib.

Benar, ia merupakan pilihan. Sedar atau tidak, ia merupakan pilihan untuk kita pilih dosa atau pahala dan syurga atau neraka. Orang yang beriman akan cuba sedaya upaya untuk memilih pahala dan menjauhi dosa.

Adapun sesetengah orang beriman itu masih melakukan maksiat seperti merokok dan membuka aurat. Tetapi mereka melakukannya dalam keadaan mereka tahu perbuatan itu dosa dan sentiasa cuba untuk tidak melakukan dosa lagi. Muslim memahami bahawa Islam menjadikan perintah Allah SWT sebagai kemestian dan kewajiban. Kerana setiap Muslim itu mesti mahu ke syurga dan tidak mahu neraka.


6. SYURGA DAN NERAKA TU WUJUD KE?
kalau wujud, benda tu kat mana?

Kita telah membincangkan tentang bukti kebenaran Al-Quran dalam bentuk saintifik di dalam jawapn soalan pertama. Sekaligus menjadi bukti bahawa Al-Quran tidak ditulis oleh orang tetapi pasti ada sesuatu yg sangat hebat mampu mengetahui misteri alam tanpa kajian moden. Dari itu kita yakin bahawa Al-Quran ialah kalam Allah.

Di dalam Al-Quran yang sama ini, ada ditulis tentang syurga dan neraka. Oleh itu, wajib beriman kepadanya.

Persoalan di mana syurga dan neraka ialah tidak mampu difikirkan oleh akal manusia.

Dalam sejarah, jika kita mahu buktikan sesuatu peradaban maka peelu dikaji artifak nya. Artifak Syurga sebenarnya memang ada di atas bumi ini iaitu Batu Hajarul Aswad di Mekah.

Kajian telah dibuat (boleh dicari keputusan kajian ini) di mana batu hajarul aswad ini tidak pernah ada yg sama dengannya di atas muka bumi ini. Ia juga tidak sama dengan mana-mana batu meteor yang pernah jatuh ke bumi. Maka ini membuktikan bahawa jika ia bukan dari bumi dan bukan dari angkasa, ia ialah dari syurga sebagaimana kebenarannya di dalam Al-Quran.


7. KENAPA TUHAN TAK JADIKAN SEMUA ORANG BAIK SAHAJA?
Jadi tak perlu lah manusia bersaing mendapatkan neraka atau syurga.

★Allah menciptakan manusia ialah salah satu bukti kekuasaannya. Allah telah menciptakan Malaikat yang mana semua mereka baik sahaja. Juga Allah telah mencipta Syaitan yang mana semua nya jahat belaka. Maka penciptaan manusia ialah bukti kebesaran Allah di mana Allah juga mampu mencipta manusia yang ada baik dan ada jahatnya.

Namun Allah SWT tidak zalim kepada kita, Dia beri kita pilihan sama ada kita memilih syurga ataupun neraka.

Syurga dan neraka bukan lah satu saingan. Jika semua orang baik, semua orang muat untuk masuk kesyurga. Begitu juga sebaliknya. Tidak ada kuota tertentu dalam memasuki syurga atau neraka. Oleh itu memilih syurga atau neraka bukanlah persaingan sesama manusia. Ia merupakan pilihan untuk kita memilih untuk taat atau ingkar.

KREDIT TO:https://t.me/revolusimelayubaru/1397

Monday, 30 October 2017

TAZKIRAH MALAM.


وعن أَبي موسى – رضي الله عنه – قَالَ: قُلْتُ: يَا رسولَ اللهِ أَيُّ المُسْلمِينَ أفْضَلُ؟ قَالَ: «مَنْ سَلِمَ المُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ» متفق عَلَيْهِ

Daripada Abu Musa Al-Asy’ari radhiyallahu ‘anhu dia berkata, aku berkata, “Wahai Rasulullah, orang Islam yang bagaimanakah yang paling utama? Baginda menjawab, “Orang yang kaum Muslimin selamat dari lisannya dan tangannya.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Orang Islam yang paling baik adalah orang Islam yang menjaga lidahnya dan juga tangannya dari mengganggu orang lain.

Menjaga tangan maknanya daripada perbuatan mengkhianat seperti memukul orang.

Menjaga lisan maknanya dari kata-kata yang boleh menyakiti orang.

Dizaman serba canggih ini, tangan yang boleh menulis dan boleh menyakiti hati orang melalui tulisan. Sesungguhnya zaman ini penuh dengan fitnah.

Maka kita hendaklah menjaga mulut dan tangan dan menggunakannya dalam hal-hal yang baik-baik sahaja. Jika kita mampu membuat kedua-duanya maka kita berjaya menjadi hamba-Nya yang soleh. Ikut apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang oleh Allah Ta'ala.

Imam al-Qurthubi berkata: “Barangsiapa yang (selalu) taat dan beribadah kepada Allah, menyibukkan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatinya dengan perintah-Nya, maka dialah yang paling berhak (mendapatkan) nama al-‘Ubudiyyah (hamba Allah sejati).
Rujukan: Kitab “Tafsir al-Qurthubi” (13/67-68)

Wallahua'lam


Kredit : Page Jalan-jalan Cari Ilmu

Membaca al-Fatihah untuk orang mati?

Amalan orang Melayu adalah membacakan surah al-Fatihah apabila mendengar berita kematian. Itu pun jika mereka benar-benar membacanya.....kerana ada yang menaip "al-Fatihah" tetapi tidak membacanya secara penuh.
Timbul persoalan, adakah dalil pembacaan al-Fatihah ini?

Ada sebuah riwayat dalam persoalan ini,
وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول :
إذا مات أحدكم فلا تحبسوه وأسرعوا به إلى قبره وليقرأ عند رأسه بفاتحة الكتاب وعند رجليه بخاتمة سورة البقرة في قبره
Daripada 'Abdullah ibn 'Umar, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila mati salah seorang kalian, maka janganlah ditangguhkan sebaliknya segeralah ke kuburnya (untuk dikebumikan).
Dan bacakanlah di dalam kuburnya, di sisi kepalanya Fatihatul Kitab (Surah al-Fatihah) dan di sisi kakinya penutup surah al-Baqarah."

Takhrij hadis:
Hadis riwayat al-Thabarani dalam al-Mu'jam al-Kabir, al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman.
[1] Berkata al-Haithami dalam Majma al-Zawa'id no.: 4242: Riwayat al-Thabarani dalam al-Kabir dan di dalam (sanad)nya ada Yahya bin Abdullah al-Babilati dan dia adalah (perawi yang) dha'if.
[2] Berkata al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Dha'ifah wa al-Maudhu'ah, no: 4140: Dha'if jiddan. Sila rujuk penjelasan beliau dalam kitabnya ini.
[3] al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menilainya hasan dalam Fath al-Bari, namun al-Albani telah menerangkan kekeliruan ini dalam Ahkam al-Jana'iz, ms. 13.

Pengamalan hadis:
Seandainya tetap mahu diamalkan hadis ini, maka perhatikan bahawa saranan membaca surah al-Fatihah dan penutup al-Baqarah adalah kepada orang yang menurunkan jenazah ke dalam kubur.
Ini kerana hadis menyebut "di dalam kuburnya" dan bukannya "di sisi kuburnya". Maka ia tidak merujuk kepada orang-orang yang berada di sekeliling kuburnya.
Ada pun bagi orang-orang yang berada jauh seperti di media sosial, whats app atau telegram, hadis ini juga tidak merujuk kepada mereka.
Justeru tidak disunnahkan mahupun disyariatkan mereka membaca atau menyebut "al-Fatihah!" Apa yang disunnahkan adalah menyebut "Inna Lillah...." dan mendoakan jenazah.


kredit to :Kapten Hafiz Firdaus dari blognya:
http://hafizfirdaus.com/makallah-topmenu-92/142-tazkirah-hari-ini/1142-thi-01-07-2017-membaca-al-fatihah-untuk-orang-mati.html

Saturday, 28 October 2017

Kenali & Jauhi Ajaran Sesat Di Malaysia


بِسْمِ اللهِ الرَحْمَنِ الرَّحِيْمِ
PENGANTAR
اَلحَمْدُ لِلهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّينِ.
Memandangkan banyaknya ajaran sesat yang timbul dalam masyarakat dengan pelbagai jenis ajaran dan kefahaman, kemuncaknya mengaku menjadi tuhan.
Maka ana telah mengambil inisiatif meminta beberapa orang pelajar subjek NUZUM di KIAS (Jazahumullahu Khaira) untuk meringkaskan risalah yang dikeluarkan oleh MAIK dengan tajuk ‘Memerangi Ajaran Sesat’, yang diterbitkan pada Bulan September 1987 untuk menjadi bacaan, panduan dan rujukan kepada masyarakat agar terhindar dari ajaran sesat tersebut.
Akhukum, AAM, Hari Asyura 1435H

Ajaran sesat muncul dalam masyarakat Islam hasil daripada perancangan rapi yang ditaja oleh musuh-musuh Islam dengan tujuan untuk merosakkan agama Islam dan mewujudkan perpecahan di kalangan umat Islam menerusi perbezaan dan percanggahan fahaman.
Di negara kita, ajaran sesat memang telah dikesan sejak dahulu lagi dan pengaruhnya meresap masuk ke dalam masyarakat Islam menerusi gerakan batiniah atau yang bertopeng di sebalik nama tarikat-tarikat Sufiah yang dikenali di kalangan masyarakat negara ini. Ajaran tersebut lazimnya bergerak secara berkumpulan dan diketuai oleh guru atau pembawa ajaran itu yang dianggap mursyid serta kononnya mempunyai martabat yang tinggi pada pandangan pengikut-pengikutnya. Guru itu sendiri adakalanya menggunakan ilmu batiniah untuk meyakinkan pengikut-pengikutnya seperti menunjuk kekebalannya, mengeluarkan air dari jari, boleh merawat penyakit ganjil dan sebagainya.
Ada juga yang mendakwa boleh menghilangkan diri (ghaib) dari pandangan orang ramai, pergi ke suatu tempat dalam sekelip mata, mikraj ke langit beberapa kali, pergi bertemu Rasulullah SAW untuk menerima ajarannya, tidak pernah tidur semenjak sekian lama, tahu niat hati orang lain terutama pengikut-pengikutnya dan lain-lain lagi. Tujuannya berbuat demikian adalah untuk menarik kepercayaan orang ramai supaya menjadi pengikutnya.
Di Kelantan, kebanyakan ajaran sesat diseludup masuk dari luar seperti negara jiran. Ajaran tersebut bergerak secara sulit dengan mempengaruhi mereka yang jahil tentang ilmu agama. Selalunya taktik yang digunakan untuk mempengaruhi pengikut ialah dengan mengemukakan pertanyaan-pertanyaan untuk memerangkap kemudian membiarkan orang itu dalam keadaan tertanya-tanya untuk beberapa ketika misalnya:-
1. Kenapa Allah SWT memfardukan sembahyang Zohor empat rakaat, tidak tiga atau dua?
2. Apa maksud ‘Ba’ dalam awal ayat Bismillahhirrahmannirrahim?
3. Apa Muhammad awal dan Muhammad akhir?
4. Nama Allah yang diketahui umum ialah 99, apakah nama Allah yang ke 100?
5. Apa makna Alif, Dal, Mim pada nama Adam atau Mim, Ha, Mim, Dal, pada nama Muhammad?
Pertanyaan yang direka-rekakan itu menimbulkan rasa ingin tahu dalam hati orang yang dipengaruhi itu kerana sebelum itu mereka belum pernah mendengar dari mulut guru-guru agama atau alim ulama. Untuk mengetahui jawapan tersebut, seseorang itu mestilah memenuhi syarat tertentu seperti berikrar tidak akan mendedahkan rahsia pengajaran yang dianggap ‘isi’ itu, mematuhi semua cakap dan arahan guru tanpa membantah, dan lain-lain syarat lagi termasuk meminum air jampi. Keengganan mematuhi syarat-syarat yang diberikan itu menyebabkan seseorang itu dianggap tidak layak menerima ilmu yang disifatkan sebagai inti dari segala agama. Begitulah cara yang selalu dilakukan oleh pembawa ajaran sesat supaya ajarannya tidak bocor ke pengetahuan orang ramai yang dikira bukan ahlinya.
Pengajaran biasanya dibuat di rumah pengikut atau di surau (balaisah) kepunyaan kumpulan mereka sendiri, bukan di masjid sebagaimana yang lazim dilakukan oleh guru-guru agama. Di sana mereka berkumpul dan mengadakan majlis zikir dan pengajaran cuma diselit-selitkan sahaja atau diadakan pada waktu-waktu tertentu setelah berpuas hati bahawa dalam majlis tersebut dan tidak ada orang luar yang cuba menyamar untuk mencari rahsia. Jika dalam majlis tersebut ada orang yang tidak dikenal atau disyaki, maka pelajaran langsung tidak akan diadakan bahkan majlis tersebut bersurai begitu sahaja.
Satu-satunya  pengajaran khusus yang disampaikan kepada individu tertentu tidak boleh dimaklumkan kepada orang lain tanpa izin guru hatta sesama pengikutnya sendiri. Alasannya ialah kerana darjah seseorang itu tidak sama dan mereka tidak semuanya layak menerima ajaran yang kononnya isi itu kecuali kepada mereka yang sesuai sahaja mengikut penilaian guru mereka sendiri. Pengajaran hanya disampaikan secara lisan tanpa berpandukan kitab-kitab tertentu. Jika ada pun, buku tersebut ditulis sendiri oleh guru berkenaan dan penggunaannya amatlah terbatas supaya tidak jatuh ke tangan orang lain.
Guru ajaran sesat menggunakan berbagai muslihat untuk menundukkan pengikutnya supaya patuh kepada segala arahan dan kehendaknya. Kesetiaan pengikutnya diukur dengan pengorbanan yang dicurahkan terhadap guru. Semakin banyak pengorbanan yang diberikan kepada guru semakin tinggilah pula penghormatan guru terhadap pengikut berkenaan dan semakin rapatlah hubungan mereka. Sebaliknya pula, sedikit pengorbanan yang diberikan mereka semakin rendah dan jauhlah hubungannya dengan guru dan pengikut. Oleh itu tidak hairanlah jika terdapat guru ajaran sesat memiliki kesenangan serta kemudahan yang diperlukannya kerana itu semua diperolehi hasil dari pengorbanan pengikut setianya. Bagi mereka, syafaat guru adalah merupakan suatu ganjaran yang amat diharapkan.
 Di samping berusaha membentuk jiwa pengikut-pengikut supaya kasih dan taksub terhadap ajaran yang dianuti, pembawa-pembawa ajaran sesat tidak lupa mempengaruhi mereka supaya bersikap benci terhadap sesiapa jua yang cuba menentang kegiatan mereka termasuk guru-guru agama, alim ulama, undang-undang, pihak berkuasa agama dan lain-lain. Kononnya usaha suci mereka itu ditekan dan dihalang oleh golongan yang tidak mahu kepada kebenaran. Segala hujah yang dibawa oleh guru ajaran sesat untuk menegakkan kepalsuannya itu memang diterima oleh para pengikutnya tanpa berfikir lagi. Dari sinilah lahirnya rasa simpati terhadap diri guru mereka yang dianggap tidak bersalah itu.
Keadaan ini menimbulkan sikap memberontak dalam diri pengikut-pengikut ajaran sesat terhadap pihak berkuasa alim ulama dan mereka lantas mengambil sikap memulau segala program keagamaan yang ditaja oleh orang lain yang bukan dari golongan mereka seperti kuliah-kuliah agama, perayaan agama, sembahyang Jumaat, sembahyang jemaah di masjid atau surau, majlis perkahwinan dan sebagainya. Sama ada disedari atau tidak, kumpulan penganut ajaran sesat itu telah menggugat perpaduan masyarakat dan menjejaskan keharmonian hidup akibat dari perbezaan pegangan ajaran agama antara mereka dan orang ramai. Pernah terjadi krisis rumahtangga bila salah seorang dari pasangan suami isteri enggan menyertai kumpulan tersebut. Demikianlah kesan yang wujud di dalam masyarakat akibat dari pengaruh ajaran sesat yang merbahaya itu.
 Tidak syak lagi gerakan ajaran sesat itu jika dibiarkan membiak akan mencetuskan suasana yang menggugat keselamatan negara seperti apa yang berlaku di Batu Pahat, Johor pada 16hb. Julai, 1980. Dalam peristiwa itu banyak nyawa telah terkorban dan cedera apabila kumpulan ajaran sesat yang dipimpin oleh seseorang yang mengaku sebagai Imam Mahdi menyerang balai polis Batu Pahat. Motif serangan itu adalah semata-mata menunjukkan kekuatan mereka sebagai pejuang kebenaran kononnya, kerana terpengaruh dengan dakwaan ketua mereka bahawa orang yang beramal dengan ajaran itu akan menjadi kebal. Peristiwa seperti itu tidak mustahil akan berlaku lagi, jika masyarakat mengambil sikap tidak peduli terhadap gerakan ajaran sesat yang berlaku di kawasan mereka.
Ajaran Sesat - Dr Fattah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...